(Over)vermoeid, maar te wakker om in te slapen en te moe om op te staan?

“BIJNIERUITPUTTING” – DIK door CORTISOL deel 7/9

Hi wat een volhouder ben jij zeg!! Complimenten want wat een ingewikkelde stof is het…..
Herkende jij jezelf ook in de vorige blog mbt symptomen over oestrogeendominantie, of kon je die (gelukkig) overslaan?
Deze blog gaat over nog wat extra informatie met name over cortisol; het is zo belangrijk en misschien verzamel jij weer meer puzzelstukjes na het lezen van deze blog.

Het einde komt al in zicht hoor! In de volgende blog over “bijnieruitputting” vertel ik jou nog over de STRESSSS top 10 en wat je er zelf zoveel mogelijk nog aan kunt doen.
Nog even doorzetten dus!

Tip: omdat het zoveel is, is het misschien voor jou ook een leuk idee om alles uit te draaien en te bundelen in een mapje, zodat je voor jezelf aantekeningen erbij kunt zetten en een persoonlijk stappenplan kunt maken.

Blogs hiervoor gemist?

Heb je niet al mijn voorgaande blogs kunnen lezen, of wil je het even weer duidelijk hebben, lees het hier nog even terug:

Blog 1 gaat over de symptomen van “bijnieruitputting” ben benieuwd hoeveel symptomen jij herkent 😉

Blog 2 gaat over hoe “bijnieruitputting” tot stand komt in jouw lijf.

Blog 3 gaat over de functie van jouw bijnieren en de functies van de verschillende stoffen die door jouw bijnieren worden geproduceerd.

Blog 4 gaat over de verschillende testmogelijkheden; wat is jouw cortisolniveau?.

Blog 5 gaat over de werking van jouw schildklier en waarom deze wellicht te traag werkt We gaan dit keer kijken naar oestrogeendominantie en ja mannen kunnen ook teveel oestrogeen hebben, denk maar eens aan mannen met teveel borstgroei.

Blog 6 gaat over Oestrogeendominantie en ja mannen (met borsten) kunnen hierdoor ook klachten ontwikkelen

In mijn vorige blog vertelde ik jou al over meer belangrijke info die ik had gevonden in het boekje: ” No Fat No Future” van Leo van der Zijde. Lees snel verder

Cortisol: wat doet het toch allemaal:

Allereerst zal ik nog even wat terughalen van wat ik eerder met jou deelde hierover:
Cortisol is verantwoordelijk voor heel veel dingen: het reguleert de bloedsuikerspiegel, de zout- en waterbalans in de cellen, de mineralenhuishouding, het houdt het immuunsysteem in balans, het reguleert de bloeddruk, is bij (voornamelijk) mannen verantwoordelijk voor de aanmaak van oestrogeen en bij (voornamelijk) vrouwen voor de aanmaak van testosteron.

Het regelt jouw alertheid en focus, zet jou aan tot bewegen, zodat jij een oplossing kunt vinden voor jouw stressprobleem en daar is hij:
regelt jouw dag- en nachtritme! Nu begrijp jij ook hoe het komt dat jij jezelf uit bed moet slepen en dat tegen de avond ineens jouw ogen opengaan en je wel gezellig alles mee kunt doen. Dus dat….

Kortom cortisol maakt dat jij stress beter aan kunt.
Tegelijk komt er adrenaline vrij; heel handig want het maakt jou alerter zodat jij goed kunt vechten tegen dat gevaar. Voor dit vechten of vluchten, heb je weer veel energie nodig en ook daarin voorziet cortisol via de bloedstroom.
Cortisol maakt van eiwitten in jouw spieren weer aminozuren (bouwstenen voor eiwitten) zo haal jij brandstof uit glucose.

Gevolgen van te veel en te lang stress:

Gevolg van te veel en te lang stress is dat de werking van jouw sekshormonen zullen worden tegengewerkt en de voortplanting in gevaar komt. Enne evolutionair gezien, was dat nou net jouw belangrijkste taak op deze aardbol dus ja je bent niet meer zo interessant (sorry not my words…). Dit resulteert erin dat er minder energie vrijgemaakt zal worden voor reparaties en herstel en jouw kans op chronische ziektes toeneemt.

Kortom we verkeren constant in een staat van OVERLEVEN.
De meest voorkomende gedragsstoornissen zijn dan ook agressie (vechten tegen die tijger/jouw vervelende …..?) nu in de vorm van vandalisme, (zinloos) geweld, gamen etc.) of angstoornissen (vluchten voor die tijger/jouw angstaanjagende …..?) zoals depressie, stemmingswisselingen, psychose, schizofrenie etc.

Ok dit wist je misschien nog een beetje, goed om in ieder geval even te goed te herhalen.
Nu komt daar de volgende nieuwe informatie bij mbt te veel cortisol, zoals Leo van der Zijde verwoordt:

Gevolgen van te veel cortisol (langdurige stress):

– Te veel cortisol onderdrukt jouw stofwisseling doordat het de werking van jouw schildklierhormoon tegengaat. Weet je nog hoe dat zat?

Hier nog even een update:
De schildklierhormonen TSH (Thyroid Stimulating Hormone in gewoon Nederlands: stofje die de schildklier (Thyroid) activeert) en T4 waardes die door de meeste huisartsen worden geprikt, zijn meestal wel goed, maar jij voelt je nog doodmoe!
Het inactieve schildklierhormoon: T4 moet altijd nog omgezet worden in voornamelijk jouw lever en (in mindere mate in jouw) nieren naar het actieve schildklierhormoon: T3 en als dat goed gaat, dan pas heb jij energie.
Deze T3 is vaak laag. Ook is het zo dat bij veel stress jouw lijf het schildklierhormoon reversed T3 (rT3) maakt en die leukerd zorgt er weer voor dat jij geen T3 kan maken. Juist dan heb jij geen actieve T3 dus GEEN ENERGIE!

– Te veel cortisol ontregelt jouw serotonine (feel-good hormoon ;-)), waardoor jij vreetbuien (met name suikers) kunt hebben wat weer kan leiden en tot depressies.

– Te veel cortisol zorgt ervoor dat jij meer gaat eten, doordat NPY (een eetlust opwekkend hormoon) wordt bevorderd en leptine (een eetlustremmend hormoon) wordt onderdrukt.

Heel handig van jouw lijf weet je nog? Jouw lijf denkt namelijk dat er oorlog of in ieder geval iets heel ergs aan de hand is, want waarom heb jij anders zoveel stress? Als reactie daarop gaat hij reserves opslaan, zodat jij een vetvoorraadje opbouwt. Dat was vroeger natuurlijk heel handig omdat er toen niet altijd eten was, maar ja nu in overvloed….

– Te veel cortisol zorgt voor een disbalans in jouw bloedsuiker, wat weer zorgt voor hypoglykemie, waardoor jij je vermoeid en geïrriteerd kunt gaan voelen en je naar suikers kunt verlangen.

– Te veel cortisol leidt tot slaapontregeling, zoals we ook al eerder hebben kunnen lezen.

Logisch want als die beer (ruzie met jouw partner mag je hier ook invullen) voor je neus staat, ga je niet slapen toch?
Tja dat was vroeger en ons lijf is nog niet gewend met alle stress van vandaag de dag om te gaan. En ja slaapontregeling is een belangrijke oorzaak van gewichtstoename (nee geen stress, weet je nog ;-))

– Te veel cortisol gaat de werking van jouw seks- en schildklierhormonen tegen.

Schildklier zagen we zojuist al en ja logisch want als je met die sabeltandtijger aan het vechten bent, denk je niet aan voortplanten.

– Te veel cortisol vermindert de gevoeligheid van jouw cellen voor insuline.

Glucose oftewel jouw brandstof komt dan niet meer goed of voldoende in jouw cellen, waardoor er teveel in jouw bloedbaan blijft. Als reactie wordt er nog meer insuline aangemaakt, waardoor het insulineniveau verhoogd blijft, jij insulineresistent wordt en jij ook nog eens een buik(je) kunt krijgen.

– Te veel cortisol gaat de werking van jouw groeihormoon tegen.

Dit groeihormoon had jij nu juist nodig om actief spierweefsel (goed voor jouw verbranding) aan te maken en is betrokken bij herstel van jouw weefsels.

Cortisol is dus sterk van belang bij de verbranding van vetweefsel; zowel voor jouw vetopslag als voor jouw vetafbraak.

Zoals Leo van der Zijde schrijft:
“De stress-cirkel: stress geeft meer cortisol en meer cortisol geeft weer meer stress”…..

Wat heeft dit allemaal met de Ziekte van Lyme te maken?

Goede vraag en ik ben van mening dat “bijnieruitputting” een grote rol speelt bij alle ziektes, zo ook bij de ziekte van Lyme mocht je die hebben. Twijfel jij daarover? Vul dan deze vragenlijst vrijblijvend en voor jezelf in en bereken direct jouw score.

Laten we elkaar helpen!

Ken jij iemand met klachten? Aarzel dan geen moment en laat hem of haar dit lezen. Dit blogartikel mag je ook delen via Social Media om op deze manier zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen! Kijk ook eens op mijn site www.lymeherstel.nl want ontzettend veel mensen hebben Lyme zonder dit te weten.

Bronnen:

  • Yvonne van Stigt opleidingsdagen licentie B
  • Yvonne van Stigt: “Oerslank; waarom zij wel en ik niet”
  • Ralph Moorman: “De Hormoonfactor”
  • Mike Donkers: “Bijnieruitputting”
  • Erik-Alexander Richter bijscholingsdag: “Onverklaarbare klachten & Biochemische processen”
  • John R. Lee en Virginia Hopkins: “Menopauze; alles wat de dokter je niet vertelt”
  • Leo van der Zijde: “No Fat No Future”.
  • Juglen Zwaan: “nieuwsbrieven”.
  • Barbara Havenith; Bonusan bijscholingsdagen Mastercourse Hormonen.

Aan de slag met je gezondheid op een natuurlijke manier?

Pin It on Pinterest

Share This