Ha gezellig daar ben je weer? Duizelt het je nog een beetje van de vorige keer (wat was het veel he?). Je kunt het altijd op jouw gemak nog even doorlezen hoor:
Blog 1 gaat over het herkennen van de symptomen van “bijnieruitputting”: En hoeveel heb jij er herkend?

In de laatste blog, deel 2, heb ik uitgelegd hoe jouw stress-as werkt en hoe de aansturing werkt, of beter gezegd zou moeten werken. We zien namelijk dat het hier vaak “hapert” waardoor jij met “bijnieruitputting” te maken hebt. De oorzaken liggen voornamelijk bij het afweersysteem, omdat ziekteverwekkers daar herrie schoppen.
Dat kan weer komen door CHRONISCHE stress, vitamine-, mineralentekort, verkeerde voeding etc. Ik kom daar later nog op terug.

Wat maken jouw bijnieren?

Jouw bijnieren produceren adrenaline, noradrenaline, cortisol (als anti-stresshormonen), het energiehormoon DHEA, Aldosteron, Pregnenlone en een beetje testosteron en oestrogenen.
Adrenaline ken je vast wel: in geval van alarm, komt dat vrij.
Er is daar een geweldig verhaal over: een moeder en kind krijgen een ongeluk. Moeder breekt haar arm maar haar kind ligt onder de auto en er is alom gevaar. Bij moeder komt zoveel adrenaline vrij om haar kindje te redden dat ze met haar ene arm de auto optilt!!! En met haar gebroken arm het kindje bevrijdt. Dit is zelfs gefilmd ongelooflijk zoveel oerkracht heb JIJ dus ook in je!

Wat doen adrenaline & cortisol?

Adrenaline zorgt voor een verhoogde hartslag, verhoogde bloeddruk, verhoogde bloedsuiker, aangespannen spieren, scherper horen en zien en er komt ontzettend veel POWER vrij! Kortom jij kunt wel even wat powerlifting doen! Wanneer adrenaline vrijkomt ben jij dus in staat om te overleven oftewel te vechten of te vluchten.
Tegelijk komt er ook cortisol vrij maar die werkt milder, waardoor je lichaam een stress-situatie iets langer kan volhouden. Cortisol remt ook jouw afweersysteem. Hieronder vertel ik nog veel meer dit superbelangrijke stofje.

Waar krijgen we nou stress van?

Onze langdurige stress van vroeger is nog steeds niet te vergelijken met de chronische stress van nu; je hypotheek, alle stralingen, je opleiding, je baan, die zeurende collega’s, de werkdruk, medicijnen, teveel en te vaak eten, ziektes, allergieën, een kotsende kat net op het moment dat jouw kind naar school moet pffff dus dat!
Vroeger waren we “slechts” bezig met voedsel, voortplanting en soms een robbertje met die sabeltandtijger!

Wat doet DHEA?

Jouw bijnieren maken ook DHEA en van daaruit kan weer testosteron worden gemaakt (ja ook bij vrouwen). DHEA schijnt buikvet te doen wegsmelten (dat moet ik nog eens op mezelf uittesten ;-)).
Verder is het een goede breinbeschermer (tegen Alzheimer bv), verbetert het geheugen, beschermt hart- en bloedvaten, werkt afweerversterkend, verbetert de huid, vergemakkelijkt het afvallen, vermeerdert spiermassa en verhoogt lichaamseigen productie van testosteron. Leuk stofje dus!

Aldosteron:

Verhoogt jouw bloeddruk en houdt natrium vast in jouw lijf.

Pregnenelone:

Zorgt ervoor dat jouw geheugen wordt aangescherpt.

Oestrogenen:

Na de 40 dragen de eierstokken het stokje een beetje over aan de bijnieren.
Oestrogenen wordt zelfs een beetje bij de mannen in de bijnieren gemaakt.

Testosteron:

Een kleine hoeveelheid voor de vrouwen wordt ook in de bijnieren gemaakt.
Testosteron zorgt voor daadkracht, energie en creativiteit. Heel handig zo’n voorraadje.

Cortisol het anti-stress hormoon:

Zo nu ben jij ook weer bij 😉 Nog even iets over cortisol dat leuke stofje:

Cortisol is verantwoordelijk voor heel veel dingen: het reguleert de bloedsuikerspiegel, de zout- en waterbalans in de cellen, de mineralenhuishouding, het houdt het immuunsysteem in balans, het reguleert de bloeddruk, is bij mannen verantwoordelijk voor de aanmaak van oestrogeen en bij vrouwen voor de aanmaak van testosteron.
Het regelt jouw alertheid en focus, zet jou aan tot bewegen en daar is hij:
regelt jouw dag- en nachtritme! Nu begrijp jij ook wellicht hoe het komt dat jij je uit bed moet slepen en tegen de avond ineens jouw ogen opengaan en je wel gezellig alles mee kunt doen.

Kortom cortisol maakt dat jij stress beter aan kunt.
Tegelijk komt er adrenaline vrij; heel handig want het maakt jou alerter zodat jij goed kunt vechten tegen dat gevaar. Voor dit vechten of vluchten, heb je weer veel energie nodig en ook daarin voorziet cortisol via de bloedstroom.
Cortisol maakt van eiwitten in jouw spieren weer aminozuren (bouwstenen voor eiwitten) zo haal jij brandstof uit glucose.

Te veel cortisol:

Cortisol is een prachtige ontstekingsremmer; zodra jij een ontsteking krijgt en jouw lichaam vecht tegen de infectie, zorgt cortisol ervoor dat de infectie goed wordt afgehandeld.
Te veel cortisol (fase 1 en 2/Cushing) zorgt dan voor een te sterke remming van de ontsteking, waarbij jouw afweersysteem niet meer goed werkt. Jouw afweersysteem maakt je juist dan eerder vatbaar voor ziektes.
Het medicijn Prednison ken je vast wel? Dat is een hele heftige onstekingsremmer.

Te veel cortisol is allereerst dus jouw antwoord op te veel stress. Dat kan wel 20 jaar voortduren en in die tijd heb jij meestal enorm de behoefte aan suikers, koffie, cola, chocolade en andere opwekkende middelen. Die herken jij vast wel? Waar heb jij de meeste behoefte aan?

Te weinig cortisol?

Te weinig cortisol (fase 3 en 4/Addison) zorgt voor een overreactie op ziekmakende stoffen, denk hierbij aan chronische ontstekingen, luchtweginfecties en auto-immuun-aandoeningen.
Cortisol geeft ook informatie hoeveel stress jouw lichaam ervaart. Te veel en chronische stress wordt evolutionair gezien door jouw lijf als een bedreiging, waarbij je overlevingskansen steeds meer afnemen. Jouw bijnieren zien echter stress altijd als STRESS! Dus alcohol, piekgedachten, malende gedachten, onverwerkte emoties etc. is voor jouw lijf hetzelfde als die sabeltandtijger die voor je neus staat! Ja zelfs een appeltje eten, is stress want jouw lichaam moet direct in actie komen om te kijken of wat jij eet wel goed voor jou is.
Je kunt zelf vast wel bedenken dat jouw lijf snel relaxed achterover leunt bij dat appeltje en in de stress blijft wanneer je een flesje alcohol naar binnen klokt 😉

Gevolgen van te veel en te lang stress:

Gevolg van te veel en te lang stress is dat de werking van jouw sekshormonen zullen worden tegengewerkt en de voortplanting in gevaar komt. Enne evolutionair gezien, was dat nou net jouw belangrijkste taak op deze aardbol dus ja je bent niet meer zo interessant (sorry not my words…). Dit resulteert erin dat er minder energie vrijgemaakt zal worden voor reparaties en herstel en jouw kans op chronische ziektes neemt toe.
Kortom we verkeren constant in een staat van OVERLEVEN.
De meest voorkomende gedragsstoornissen zijn dan ook agressie (vechten tegen die tijger) nu in de vorm van vandalisme, (zinloos) geweld, gamen etc.) of angstoornissen (vluchten voor het beest) zoals depressie, stemmingswisselingen, psychose, schizofrenie etc.

Vetopslag bij te veel cortisol (hypercortisolisme):

Heb jij ook bovenarmen met flubbers die vrolijk mee zwaaien? Dat kan komen door te veel cortisol en heb jij ook nog een “gezellig” buikje? Juist ja dat is ook zo’n leuke plek voor vetopslag bij te veel cortisol.
Je kunt natuurlijk te veel cortisol aanmaken door stress, maar het kan ook zijn dat je cortisol gewoon niet goed kunt afbreken, of beide dan ben je helemaal klaar!
Cortisol moet namelijk door de lever worden afgebroken bij de “lopende band” genaamd Sulfatie. Als daar het “personeel” oftewel de co-factoren ontbreken, kan cortisol niet goed worden afgebroken. Herken je dit? Lees dan vooral deze blog en zie wat je eraan kunt doen:
https://lymeherstel.nl/tips/detoxen-ontgiften-sportvasten-snel-afvallen-deel-3/

Afvallen lukt bij mij niet, ligt dat ook aan cortisol?

Ja dat is heel goed mogelijk, ik heb daar ook net een uitgebreide blog over geschreven. Lees meer hierover.

En ja natuurlijk ieder mens is weer anders (iets wat Yvonne van Stigt altijd zo mooi benadrukt) en er zijn dus ook mensen die stressgevoeliger zijn doordat ze bv te weinig cortisol aanmaken. En helaas die mensen zijn eerder vatbaar voor welvaartsziektes.
Anderzijds zijn er ook mensen met een overproductie van cortisol, hetgeen weer kan leiden tot oa slaapstoornissen.

Zoals je ziet, is er veel over “bijnieruitputting” te vertellen. In mijn volgende blog ga ik je vertellen hoe je het gemakkelijk thuis kunt testen (makkelijk & goedkoop yeah now you’re talking ;-)) hoe het zit met jouw cortisol.

Laten we elkaar helpen!

Ken jij iemand met klachten? Aarzel dan geen moment en laat hem of haar dit lezen. Dit blogartikel mag je ook delen via Social Media om op deze manier zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen! Kijk ook eens op mijn site www.lymeherstel.nl want ontzettend veel mensen hebben Lyme zonder dit te weten.

Bronnen:

• Yvonne van Stigt opleidingsdagen licentie B
• De Hormoonfactor Ralph Moorman
• Bijnieruitputting Mike Donkers

Aan de slag met je gezondheid op een natuurlijke manier?

Pin It on Pinterest

Share This