Jij hebt misschien net als zovelen het goede voornemen om die kerstkilo’s er ook weer snel af te krijgen? Hopelijk stress je hier niet te veel over want stress houdt en maakt jou DIK!

AHHHH hoe zit dat dan?

Nou eigenlijk heel simpel jouw lijf denkt dat er gevaar is en in tijden van oorlog heb je gewoon vet nodig om te overleven. Wellicht is er de komende tijd geen eten te krijgen dus hamsteren denkt jouw lijf!

Dit was in de tijd van de oermens natuurlijk reuzehandig maar ja zoveel en vooral (chronische) stress hadden ze toen niet. Alleen jouw lichaam kent nog niet de oplossing voor chronische stress en reageert nog hetzelfde als vroeger bij acute stress. Lekker dan, maar jouw afweersysteem (jouw leger om alle virussen, bacteriën, schimmels, Lyme en andere monsters om zeep te helpen) vraagt wel constant om brandstof om te kunnen vechten. Brandstof die hij gaat stelen van andere organen die dan op een lager pitje komen te staan, zoals schildklier, spieren etc. Ja je kunt er ook heel moe van worden….

Brandstof in de vorm van glucose

Als jouw leger heel hard en lang moet vechten, moet jij dus de hele dag eten want het eist heel veel brandstof. En natuurlijk wil jij niet bewegen, nee jij moet energie sparen en niet uitgeven. En dan noemen ze je ook nog lui en dik en oh ja je bent ook nog zwak omdat je geen weerstand kunt bieden tegen zoet, zout en vet.

Daar ligt het dus niet aan (die anderen voelen niet wat JIJ VOELT), nee we moeten het puzzelstukje zien te vinden WAAROM jouw lijf voor deze overlevingsstrategie heeft gekozen!

Nu denk je misschien, ik heb meer dan voldoende brandstof want ik heb een mooi vetlaagje gekweekt dus waarom moet ik dan nog de hele dag eten?

Nou in geval van acute stress maak je het stofje noradrenaline, zodat jouw lichaam alert kan reageren en in actie kan komen. Dat duurt maar kort want je moet natuurlijk gelijk tot actie kunnen overgaan om te vechten of vluchten en dat kan doordat er vrijwel direct ook adrenaline vrijkomt.

Bijna alles is tegenwoordig stress

Stress is niet alleen een burn-out ofzo nee hoor het is zoveel meer waar we eigenlijk allemaal mee te maken hebben. Eigenlijk is stress alles wat nieuw is voor jou. Het één geeft meer stress dan het ander, maar bv alles wat je eet levert eerst stress op want jouw afweersysteem moet direct in actie komen om te kijken of het goed of niet goed is. Maar denk ook aan:
Medicijnen (denk ook aan de pil), straling; nee vroeger hadden ze geen 4G, vaccinaties, geen gezonde voeding, roken (ook al rook je niet zelf, in de stad rook je met gemak 2 sigaretten via de buitenlucht naar binnen), alcohol, allergieën, slaaptekort, piekeren, niet lekker in je vel zitten, verveling, crashdieet, etc….

Gezonde voeding is ook weer erg persoonsgebonden; wat voor de één superfood is, hoeft dat voor de ander helemaal niet te zijn. Je kunt makkelijk jouw superfood ontdekken met een handige gratis app.

Lees hierover meer.

Wat gebeurt er dan eigenlijk in jouw lijf bij stress en angst?

Jouw bijnieren (schors) produceren de hormonen adrenaline waar we het net al even over hebben gehad en het stresshormoon (beter gezegd anti-stress hormoon) cortisol en dat hormoon zet weer van alles in gang. En heb je te lang stress dus chronische stress zoals bv. een ziekte dan ontstaat er “bijnieruitputting” zoals we dat in de volksmond noemen (ze zijn gelukkig niet zo snel uitgeput alleen de aansturing verloopt meestal niet zo goed). Denk bij een ziekte ook zeker in deze tijd aan de ziekte van Lyme, die krijg je niet alleen meer van teken, maar is sexueel overdraagbaar en nagenoeg alle stekende insecten kunnen het overbrengen. Lees hierover mijn eerdere blog.

Heb jij wellicht klachten die “onverklaarbaar” lijken, zoals de ene dag wel pijn de andere dag niet of nauwelijks, dan weer hier een pijntje en dan weer daar een pijntje etc? Check dan even (geheel vrijblijvend natuurlijk) de Lyme vragenlijst want de kans is groot dat jij wellicht Lyme hebt.

Maar goed we waren bezig met stress en afvallen, waarbij het hormoon cortisol dus ook een grote rol speelt. Wil je precies weten hoe dat zit en hoe jouw bijnieren werken; ik vertel het je in de komende blog; “te wakker om te slapen, te moe om op te staan” oftewel “bijnieruitputting”. Mocht je daar dus last van hebben dan kan ik je nu al verklappen dat je waarschijnlijk in fase 1 of 2 zit van de “bijnieruitputting” en we natuurlijk moeten voorkomen dat je in fase 3 of zelfs 4 terecht gaat komen!

Nu weer verder over dat afvallen, want waardoor kun je nog meer stress hebben gekregen, waar je misschien niet zo snel aan denkt?
Stress kan namelijk ook al heel vroeg zijn ontstaan, lees maar eens verder:
Misschien ben je al met angst ter wereld gekomen (denk aan een heftige bevalling, of was er al stress bij jouw moeder tijdens de zwangerschap, of heb je een heftige jeugd gehad) dan heb je helemaal vette (sorry ;-)) pech, want dan ben jij ook nog eens voorgeprogrammeerd om suikers ipv vetten te verbranden!

Dan ben jij dus op noradrenaline voorgeprogrammeerd en kun je alleen maar uit glucose brandstof voor jouw leger halen waardoor jij de hele dag moet eten, waarbij je ook flink je best moet doen. Je krijgt er namelijk maar 2 ATP (het betaalmiddel voor jouw energie) voor terug, terwijl als je vetten zou kunnen verbranden je voor dezelfde actie er wel 36 ATP (energiepunten) voor “betaald” zou krijgen! Jij moet het namelijk doen met zo’n oude krakkemikkige energiecentrale. Jouw erfelijke aanleg bepaalt hoe jij reageert, word je dikker of dunner? Hoezo oneerlijk??

En nu? Geen stress…. Neem een kopje thee

Je kunt noradrenaline wellicht proberen uit te schakelen door kortdurend wat salie-thee te drinken. Als je na het drinken merkt dat je minder behoefte hebt om te eten, heb je weer een puzzelstukje in handen.
Luister goed naar jouw lijf, want misschien kun jij salie niet verdragen en gebruik het nooit langdurig want dan overbelast je jouw lever weer. Ja het is een flinke puzzel soms.

Insulineresistent?

Na lange tijd van chronische stress kun je insulineresistentie ontwikkelen (zo bespaar je immers ook glucose voor jouw afweersysteem), en word je nog dikker.

Tja doffe ellende soms want je wordt er doodmoe van en ook nog eens dikker. In spiercellen wordt namelijk van glucose energie gemaakt, maar door insulineresistentie komt het de spiercellen ook niet meer in. Nee het wordt opgeslagen als vet in jouw vetcellen!

Dan kom je op het punt dat jouw bijnieren minder goed functioneren en gaat jouw schildklier ook nog eens trager werken. Jouw schildklier heeft er de kracht (brandstof) niet meer voor om de energieproductie nog aan te zetten in jouw spieren (ja jouw hart is ook een spier, maar geen stress ;-)). Geen probleem voor van die vrolijke doedels die dan gewoon op vetverbranding overschakelen en vrolijk (slank) voorbij dartelen.. maar ja jij zit met de gebakken peren!

Dom van jouw lichaam? Nee ons lichaam is nog niet gewend aan chronische stress want vroeger gingen we gewoon dood aan acute situaties; game over!

Jij kunt je wellicht ook nauwelijks ontspannen, slapen is misschien ook elke nacht een hele uitdaging en je bent overgevoelig voor allerlei geluiden, teveel mensen, etc oftewel high sensitive (HSP).
Herkenbaar? Lees dan mijn blog eens over Early Life Stress dan zullen er heel puzzelstukjes op zijn plaats vallen!

Ok maar hoe lossen we mijn vet nu op?

Eerst is het belangrijk om te kijken wat de oorzaak is en natuurlijk is homeopathie een prachtig hulpmiddel ter ondersteuning en op orthomoleculair vlak is Ashwagandha een mooie plant die zich aanpast aan jouw ritme en weer de balans herstelt, zodat jij weer tot rust kunt komen en ’s nachts weer lekker kunt uitrusten. Niet te gebruiken bij hemachratose (ijzerstapeling).
Een studie met Ashwagandha laat zien dat mensen 44% minder stress ervaren en de cortisol levels met 27,9% daalden over een periode van 60 dagen.

Je kunt ook nog denken aan Griffonia simplicifolia; een plantje waarbij de zaden rijk zijn aan 5HTP van waaruit jij serotonine (feel-good hormoon) zou kunnen maken. Stress ontregelt de afgifte van cortisol, waardoor jij ook minder serotonine aanmaakt (ja je wordt er depri en chagerijnig van bij een te kort enne geen stress he ;-))?

Ook kun je nog denken aan Rhodiola rosea dit plantje heeft een kalmerende werking op het zenuwstelsel en reguleert de productie van cortisol.

Verder is het goed om rustige wandelingen van een half uur te gaan maken. Tijdens en na deze wandeling kan gedurende 2-3 uur glucose jouw cellen in zonder insuline en zo kunnen ze weer energie maken! Probeer 2 tot 3x per dag zo’n lekkere wandeling te maken. Hiermee kun jij wellicht jouw vicieuze cirkel op een goedkope en gezonde manier doorbreken.

Natuurlijk moet je uit zien te vogelen waarom jouw leger constant aan het vechten is en zoveel brandstof nodig heeft.

Probeer eens een gratis app uit om te mediteren. Ik kan Headspace om te beginnen aanraden.

En oh ja geen stress…..

Ok en als jij nu lekker wilt gaan afvallen, is het ook heel heel erg belangrijk dat je jouw lever ondersteunt. Hoezo? Er gaan namelijk heel veel gifstoffen vrijkomen en die moet jouw lever natuurlijk goed kunnen verwerken anders wordt het pas echt een rommeltje.
Lees hiervoor mijn volgende blogs:
Detoxen – Deel 1
Detoxen – Deel 2
Detoxen – Deel 3
Detoxen – Deel 4

Nog een tip van mij om het allemaal wat lekkerder en makkelijker te maken:

Ik begin de ochtend met een heerlijk drankje (ja het ziet eruit als slootwater zoals ze op de sportschool zeiden, maar ze vonden het allemaal heerlijk).
Je kunt het dus ook heel goed als sportdrankje gebruiken en het helpt ook tegen opvliegers!

Mijn superlekkere drankje:

  • 1 grote kop matcha pukka groene thee
  • 1 grote schep Greens waar alle vitamines inzitten
  • paar druppels mineralenmix (ik gebruik Vitals)
  • 1 citroen of grapefruit
  • 1 stukje gember
  • paar druppels groene stevia
  • 1 schep collageenpoeder (wat ik gebruik tegen flubberende velletjes oftewel de zwiebers onder mijn armen tja zwak bindweefsel)

Gooi dit allemaal in de blender en drink het lekker op!

Ps alles kun je via mij ook bestellen, mocht je dat willen.

Ken jij iemand met klachten? Aarzel dan geen moment en laat hem of haar dit lezen.

Dit blogartikel mag je ook delen via Social Media om op deze manier zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen! Kijk ook eens op mijn site www.lymeherstel.nl want ontzettend veel mensen hebben Lyme zonder dit te weten.

Bronnen:

  • Yvonne van Stigt bijscholingsdagen
  • Mitchell van Duuren nieuwsbrieven

Aan de slag met je gezondheid op een natuurlijke manier?

Pin It on Pinterest

Share This