Hi goedemorgen zonder zorgen. Hopelijk weer uitgerust wakker geworden? Anders weet je mij te vinden natuurlijk, of je kunt de alcohol ook eens laten staan ūüėČ
Oh je hebt de koude douche geprobeerd zoals ik 2 weken geleden voorstelde? Jij bent goed bezig koele kikker!!!

Ok vandaag deel 2 van het gezuur over maagzuur. Hoe het zit heb je al een beetje kunnen lezen in de voorgaande blog. Heel handig om die eerst te lezen.

Gebruik jij al een maagzuurremmer? Lees maar eens in deze blog wat voor tekorten je dan kunt oplopen.

Goed vrolijke zuurpruim nu verder met dat belangrijke goedje; jouw maagzuur.

In de vorige blog heb ik jou al uitgelegd hoe jouw maagzuur werkt en hoe het komt dat je last van jouw maagzuur kunt krijgen. Je weet welk met histamine als wapen van jouw afweersysteem.

Nu weer even wat meer info:

Wanneer kun je last krijgen?

‚̧ Bij het ouder worden;
‚̧ Stress; bijnieren functioneren dan niet meer optimaal. Lees er hier alles over. Je lichaam denkt bij stress vaak aan die tijger die je moet bevechten dan gaat je lichaam echt geen maagzuur produceren omdat er eten aan zal komen‚Ķ
‚̧ Middenrifbreuk;
Vaak wordt gezegd dat je maagklepje niet meer goed sluit, maar is dat wel zo? Meestal wordt ervan uitgegaan dat je te veel maagzuur hebt, maar guess what dat is vaak helemaal niet het geval duh….

 

Check zelf gemakkelijk of je wel teveel maagzuur hebt (of misschien wel te weinig):

Eigenlijk heel makkelijk je pakt een glas lauw water met een uitgeperste citroen. De eerstvolgende keer dat je last hebt van maagzuur drink je dit op.

Verlicht dit? Dan heb je dus te weinig maagzuur en verergert het? Yep dan heb je teveel.

 

Maagzuurremmers:

Zantac is bv zo’n H2-receptor antagonist zoals dat zo mooi heet. Het houdt daar dus jouw histamine-receptor bezet, zodat histamine niet kan aanhaken. Slim toch? Jij van het gezuur af! Je moet ze natuurlijk wel je hele leven blijven slikken, want je pakt de oorzaak immers niet aan. Histamine is dus een beetje een probleem bij jou dat zal dan niet alleen op dit vlak zijn….oh je hebt nog meer klachten? Lees vooral verder!

Het is ten eerste dat je klachten krijgt doordat maagzuurremmers ook tekorten zoals B12 gaan opleveren (en nog meer) check die link nou maar eens.

 

Het vervelende nadeel van maagzuurremmers:

Zoals we net lazen, die tekorten, waar je op zich dus ook weer veel problemen mee kunt krijgen. Zoals Foliumzuur, B12, Vitamine C, Calcium en Magnesium.
Lees meer over B12-problemen op deze pagina en lees ook dit artikel.

Maar jouw hele spijsvertering loopt eigenlijk een beetje in de soep. Want hoe kun je nou goed jouw voedingsstoffen opnemen? Je bent hiervan immers afhankelijk van maagzuur voor een goede vertering. Pfff heb jij weer. En het volgende station de darmen, denk maar niet dat die soepzooi daar zo lekker goed voorverteerd aankomt, oh je hebt ook darmklachten… Joh!

Nee flauw hoor want dat word je allemaal niet verteld bij maagzuurremmers. Denk altijd logisch na: wanneer je maar symptomen blijft bestrijden en niet zoekt naar de oorzaak, raak je steeds meer verward in jouw eigen nest van symptomen.

 

Is er een natuurlijke oplossing?

Maagzuur te veel:
Voor herstel van een middenrifbreuk kun je glutamine voor darmherstel nemen alleen dan opletten dat het niet omgezet wordt naar een aminozuur waar je een tekort aan had.
En bij weinig energie wordt het weer gemakkelijk omgezet in glucose dus dan houd je nog weinig over voor herstel. Kortom even puzzelen en je bent van harte welkom bij mij uiteraard want het is soms echt flinke puzzel.
Ook handig om de boel (tijdelijk) te ondersteunen met bv gastrazyme.

Maagzuur tekort:
Biologische appelazijn in glas water of citroentje voor het eten.
Uiteraard ga je op zoek naar de oorzaak van jouw stress, maar om alvast jouw maagzuur aan te vullen, kun je denken aan pepsine of Betaine HCl dat zijn supplementen met spijsverteringsenzymen.

 

Overige tips:

‚̧ Zoek voeding die bij jou past lees bv: https://lymeherstel.nl/tips/jouw-persoonlijke-superfood/
‚̧ Eet niet vlak voor het slapengaan; lijkt me logisch, maar toch.
‚̧ Spijsvertering op gang helpen, kan ook met Keltisch zeezout, kurkuma en gember (golden milk hebben ze in de ayuveda).
‚̧ Ook het eten van zware (spijsverterings)combinaties is natuurlijk niet aan te raden zoals bv schrik niet: yoghurt met fruit; eerst je fruit eten en half uurtje later yoghurt, zoals dat voor alle fruit bijna geldt. Eet het apart anders kan het snel gaan gisten met andere combinaties.
Maar wat kan ik dan nog wel eten??? Lees dit artikel. 
‚̧ Een hartig voorgerechtje een half uur voor de maaltijd is zo gek nog niet; je lichaam gaat dan alvast relaxed spijsverteringsenzymen aanmaken en nee geen bitterbal.

 

Laten we elkaar helpen!

Ken jij iemand met klachten? Aarzel dan geen moment en laat hem of haar dit lezen.  Dit blogartikel mag je ook delen via Social Media om op deze manier zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen! Kijk ook eens op mijn site www.lymeherstel.nl want ontzettend veel mensen hebben Lyme zonder dit te weten.

 

Bronnen:

‚̧¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Bijscholing Yvonne van Stigt; www.oergezond.nu;
‚̧ ¬†¬†¬†¬†¬†¬† Juglen Zwaan; www.ahealthylife.nl

Blogs to come:

 

‚̧¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† 12 mei: ¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Histamine deel 1

‚̧¬† ¬† ¬† ¬† ¬†26 mei:¬† ¬† ¬† ¬† ¬† Histamine deel 2

‚̧¬† ¬† ¬† ¬† ¬†9 juni:¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† Menstruatieklachten

‚̧¬† ¬† ¬† ¬† ¬†23 juni:¬† ¬† ¬† ¬† ¬† Overgangsklachten Perimenopauze

‚̧¬† ¬† ¬† ¬† ¬†7 juli:¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬†Overgangsklachten

‚̧¬† ¬† ¬† ¬† ¬†21 juli:¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬†Migraine en andere kopzorgen¬†

Aan de slag met je gezondheid op een natuurlijke manier?

Op de hoogte blijven? Schrijf je in om om de twee weken een mail te ontvangen met de nieuwste blog:

Pin It on Pinterest

Share This