(Over)vermoeid, maar te wakker om in te slapen en te moe om op te staan?

“BIJNIERUITPUTTING”   deel 10/10 De allerlaatste tips voor jou!

Yessss!
Eindelijk de allerlaatste blog in de reeks “bijnieruitputting”. Had je wat aan deze info? Wellicht was het veel? Een goede tip is dan misschien om de blogs waar jij wat aan hebt (zie ook https://lymeherstel.nl/blog/ ) uit te printen, zodat jij het rustig op jouw gemak nog eens kunt teruglezen, aantekeningen kunt maken en de tips kunt toepassen.

Blogs hiervoor gemist?

Heb je niet al mijn voorgaande blogs kunnen lezen, of wil je het even weer duidelijk hebben, lees het hier nog even terug:

Blog 1 gaat over de symptomen van “bijnieruitputting” ben benieuwd hoeveel symptomen jij herkent �de09

Blog 2 gaat over hoe “bijnieruitputting” tot stand komt in jouw lijf.

Blog 3 gaat over de functie van jouw bijnieren en de functies van de verschillende stoffen die door jouw bijnieren worden geproduceerd.

Blog 4 gaat over de verschillende testmogelijkheden; wat is jouw cortisolniveau?.

Blog 5 gaat over de werking van jouw schildklier en waarom deze wellicht te traag werkt We gaan dit keer kijken naar oestrogeendominantie en ja mannen kunnen ook teveel oestrogeen hebben, denk maar eens aan mannen met teveel borstgroei.

Blog 6 gaat over Oestrogeendominantie en ja mannen (met borsten) kunnen hierdoor ook klachten ontwikkelen

Blog 7 gaat over hoe je dik door cortisol kunt worden.

Blog 8 gaat over de top 10 van dingen die jou stress geven

Blog 9 gaat over wat jij er zelf aan kunt doen. 

 

Hierbij dan nog wat tips & tricks in deze reeks:

Is jouw voeding: ontstekingsbevorderend of ontstekingsverlagend?:

Wanneer jij te weinig Omega 3 (lekkere vette vis) en te veel ontstekingsbevorderende voeding eet, zoals granen, melkproducten, alcohol, suikers, soja etc wordt er cortisol aangemaakt. Cortisol zorgt ervoor dat jij (nog) meer VET gaat opslaan want wellicht komt of is er oorlog denkt jouw slimme lijf. 

Het beste om te vermijden, is alcohol, cafeïne, en afslanksupplementen. Skip dus even de cola (zei zij als cola-zero-verslaafde… tja I know zelf ben ik ook niet perfect en ja ik weet dat Aspartaam kankerverwekkend is…. Working on it :), de koffie, chocolade, wijn en bier!

Overige gevolgen van/na “bijnieruitputting”:

Hoe gaat het met jouw voedselvertering? Om het oneerbiedig te zeggen? Hoe ziet jouw poep eruit? Remsporen? Dunne ontlasting of juist konijnenkeutels? Stinkende winden, opgeblazen buik?
Een ander gevolg na “bijnieruitputting” is namelijk ook dat jouw voedsel niet goed verteerd wordt. Weet je nog die andere consequentie? Juist heel goed; traagwerkende schildklier, waardoor jij vaak zit te koukleumen nou andere leukerd is de spijsvertering, waarbij jouw alvleesklier en lever denken van: “mwah niet zoveel puf meer om jouw voedsel in stukjes te knippen”. Het (deels) onverteerde voedsel die alsdan in de darmen terechtkomt, kan weer voor andere problemen zorgen zoals bv een candida-infectie die dan alweer op de loer ligt.

Je kunt er dan even voor kiezen om enzymen kant en klaar voor jouw maaltijd in een supplement te slikken, zodat jij weer een keurige sigaar draait, je darmen weer brandstof hebben om de ziekteverwekkers de nek om te draaien en jouw alvleesklier even op vakantie is om te herstellen.

Een ander goed alternatief kan zijn een test te doen naar jouw voedselintoleranties. Een basistest test al op 90 voedingsmiddelen en is zeker een aanrader. Uiteraard bestaat de mogelijkheid deze bloedtest via mij te regelen.

Gezonde vetten JOEPIE:

Kijk daar wordt alles en iedereen vrolijk van. Cholesterol speelt namelijk een hele belangrijke rol bij de aanmaak van JOUW GELUKSHORMOON: serotonine. En jouw big bos je weet wel die Hypothalamus bestaat vooral uit verzadigd vet, cholesterol, zout en water en die grote mus nou die moet je echt te vriend houden. Dus smikkel van verzadigde vetten want vet ondersteunt jouw spijsvertering van zowel eiwitten als koolhydraten en vet zet de galblaas aan tot de aanmaak van meer galvloeistof. Wist je bv. dat je goede vetten nodig hebt om te kunnen afvallen? Om jouw hormonen weer in balans te krijgen? Om helder te kunnen denken? Om niet depri te worden? Vandaar dat ik enorme voorstander ben om jou aan de Omega 3 te krijgen naast jouw gezonde vetten in jouw voeding! Ik werk met de hoogwaardige Omega 3 van Zinzino het meest geteste merk 🐟

 

Mineralentekort:

Veelal zien we ook een magnesiumtekort, evenals B12-, zink- en ijzertekort. Krijgt jouw lijf dat onvoldoende binnen, kun je het niet opnemen, of gaat er een bacterie met jouw ijzervoorraad aan de haal dan kan het de botten, tanden, haren en nagels op gaan offeren om de daarin aanwezige mineralen naar jouw organen te vervoeren.
Dus heb jij last van een slecht gebit, tandvlees, brekende nagels en haren denk dan eens hieraan. Maar het kan er ook aan liggen dat we mineralen slechter op kunnen nemen aangezien we veel minder goede vetten zijn gaan eten. Veelal een combinatie van bovenstaande.

Dit kan zich uiten in: bekkenverwekingen, bekkeninstabiliteit, hernia en alle andere verzwakkingen van botten en gewrichten.

Ok (hopelijk ben je er nog ;-)) dan wordt het nog gezelliger…. Eet ook niet te veel bepaalde koolhydraten (ja zover ben ik al wel, ik eet nauwelijks of geen pasta, brood etc. best moeilijk maar het levert me veel meer rust, energie en focus op en tegenwoordig zijn er zoveel lekkere vervangers)! Weet je nog dat ik exorfines noemde in mijn vorige blog? Dat is voedsel die een verslavend effect kan geven. Nog eens teruglezen?

 

En om het nog uitdagender te maken, verlangt bijna iedereen naar koolhydraten en zoetigheden tijdens stress. Dat doet cortisol namelijk ook: het onderdrukt de insulinefunctie, stijging van de bloedsuikerspiegel en het stimuleren van jouw eetlust. En als klapper op de vuurpijl de koolhydraten verhogen jouw serotoninegehalte (jouw gelukshormoon). Leuk zal je denken, maar het is maar tijdelijk vaak kom je daardoor juist in die welbekende spiraal: geluksgevoel – daarna minder energie – stemmingswisselingen – meer eetlust – dikker worden – stress – eten – geluksgevoel etc…. lees ook mijn blog Afvallen; geen stress anders val je niet af

 

Slaapproblemen?

Om goed in te kunnen slapen, hoort je cortisol laag te zijn, zo weet jouw lichaam dat het veilig is om te gaan slapen en gaat het melatonine aanmaken om jou in slaap te doezelen.

Kun jij ’s avonds moeilijk in slaap komen? Dan is jouw cortisol dus te hoog. Dat kan komen doordat je te druk bent (geweest), teveel licht in de kamer, nog laat (appen, computeren…..) en stress.

Het kan echter ook komen door “bijnieruitputting”. Hierdoor is jouw CAR (nee niet jouw bolide ;-)) CAR staat voor Cortisol Awakening Response uit balans.

In de ochtend hoor je uit jezelf wakker te worden, omdat je cortisol dan hoog is (en de heren krijgen er een ochtenderectie van) en in de avond hoort het laag te zijn, zodat jij lekker kunt pitten.

Oorzaken van disbalans kan liggen aan: (chronische) stress, nachtdiensten en onregelmatige werktijden, kortom jouw ritme is verstoord.

 

Nou het was weer een hele kluif maar you made it! Hopelijk ben jij weer een stapje dichterbij jouw oplossing gekomen. Voor de volgende keren kun je blogs verwachten over B6 en B12 wat doet het, waarom is het soms zo enorm hoog, wat kun je eraan doen etc.

 

Voor nu heb je weer veel geleerd over “bijnieruitputting” die vaak het gevolg is van chronische stress. En ja Lyme is natuurlijk ook chronische stress.

Had je de vragenlijst van Lyme al ingevuld, dat zou namelijk ook heel goed jouw oorzaak kunnen zijn ❤

 

Ken jij iemand met klachten? Aarzel dan geen moment en laat hem of haar dit lezen.  Dit blogartikel mag je ook delen via Social Media om op deze manier zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen! Kijk ook eens op mijn site www.lymeherstel.nl want ontzettend veel mensen hebben Lyme zonder dit te weten.

Bronnen:

  • Yvonne van Stigt opleidingsdagen licentie B
  • Yvonne van Stigt: “Oerslank; waarom zij wel en ik niet”
  • Ralph Moorman: “De Hormoonfactor”
  • Mike Donkers: “Bijnieruitputting”
  • Erik-Alexander Richter bijscholingsdag: “Onverklaarbare klachten & Biochemische processen”
  • John R. Lee en Virginia Hopkins: “Menopauze; alles wat de dokter je niet vertelt”
  • Leo van der Zijde: “No Fat No Future”.
  • Juglen Zwaan: “nieuwsbrieven”.
  • Barbara Havenith; Bonusan bijscholingsdagen Mastercourse Hormonen.

 

 

Pin It on Pinterest

Share This