Goodmorning sunshine❤
Ben je een beetje bijgekomen van de vorige blog? Dat was een pittige puzzel volgens mij. Het ging over thiolen en welke klachten je kunt krijgen als je thiolen niet goed kunt afvoeren, doordat de lever daar moeite mee heeft.

Deze blog over zwavel is een logisch vervolg daarop. Thiolen bevatten zwavel, dus heb je problemen met zwavel let dan ook op met thiolen. Lees maar eens verder hoe voeding jou goed kan ondersteunen.

De vorige blog ging over Thiol-intolerantie:

Een intolerantie betekent dat jouw lichaam moeite heeft met een specifiek soort voeding. Hierdoor kunnen klachten ontstaan, verergeren of in stand gehouden worden. Het verschilt per voedingsstof welke klachten je kunt ervaren. In de vorige blog vertelde ik over thiol-intolerantie. Bij thiol intolerantie kunnen klacht ontstaan zoals: concentratieproblemen/hersenmist (brainfog) en neurologische klachten. Kortom klachten die we heel vaak bij Lyme zien.
Lees hem nog maar eens terug: https://lymeherstel.nl/behandeling-ziekte-van-lyme/lyme-voeding-thiolen/


Deze blog gaat over:

In deze blog ga ik dieper in op zwavel. Laatst hoorde ik van een cliënte dat haar urine naar ammoniak rook (ze heeft moeite met afvoeren van zwavel). Hoe dat kan, ga ik je in deze blog vertellen. Voor haar is het belangrijk om haar lever extra te ondersteunen en tijdelijk zwavelvrij te eten, aangezien ze verergering van haar klachten kan krijgen omdat ze zwavel-intolerant is.


Lyme & Voeding:

Door de juiste voeding te nemen Kun je klachten enorm verbeteren en ook klachten voorkomen. Dit keer ga ik wat dieper in op zwavelvrije voeding. Veel mensen met Lyme (en andere chronische ziektes) ervaren veel verbetering wanneer ze tijdelijk zwavelvrije voeding eten en nog belangrijker; de lever ondersteunen!


Zwavel:

Misschien weet je het nog, er bestaan drie soorten macronutriënten: eiwitten, koolhydraten en vetten. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren (bouwstenen van eiwitten). Methionine en cysteine zijn aminozuren die een zwavelatoom bevatten.
Wanneer je zwavel-intolerant bent, produceert jouw lichaam meer ammoniak. Zwavel kan dan gaan stapelen. Te veel ammoniak is schadelijk en kan veel klachten geven, verergeren en in stand houden. Zwavelintolerantie lijkt erg op een histamine- en thiol-intolerantie. Het is dus soms even puzzelen om achter te komen waar de angel zit.


Welke voeding past bij jou:

Ieder mens is anders en wat voor de een superfood is, levert bij de ander stress op wat nadelige effecten op de gezondheid zou kunnen hebben.
Kortom het blijft maatwerk! Wil je precies weten wat goede voeding voor jou is, lees dan vooral mijn vorige blog nog eens terug. In deze blog leg ik precies uit wat een voedselintolerantietest is en krijg je een voorbeeld hiervan te zien. Deze test kun je via mij aanvragen. Je vindt de blog op: https://lymeherstel.nl/verloop-van-de-ziekte-van-lyme/misschien-heb-jij-wel-lyme/


Zwavel in voeding:

  • Mosselen: 350 mg per 100 gram
  • Kip: 300 mg per 100 gram
  • Paranoten: 290 mg per 100 gram
  • Pinda’s: 260 mg per 100 gram
  • Sardines: 260 mg per 100 gram
  • Parmezaanse kaas: 250 mg per 100 gram
  • Kabeljauw: 230 mg per 100 gram
  • Biefstuk: 220 mg per 100 gram
  • Zalm 220 mg per 100 gram
  • Eieren: 180 mg per 100 gram
  • Amandelen: 150 mg per 100 gram
  • Kool: 90 mg per 100 gram
  • Spinazie: 90 mg per 100 gram
  • Kikkererwten: 80 mg per 100 gram
  • Spruitjes: 80 mg per 100 gram
  • Uien: 50 mg per 100 gram
  • Rauwe melk: 30 mg per 100 gram

 Tip: schaf het boek van Juglen Zwaan aan De Voedingswijzer!


Hoe weet je of je zwavel-intolerant bent?

  • Jouw urine ruikt naar ammoniak;
  • Jouw klachten verergeren na het eten van bovenstaande producten;
  • Jouw klachten verbeteren na een zwavelvrij dieët;
  • Jouw urine test op sulfaat (hoger dan waarde 800), ammoniak, orotaat, citraat, isocitraat en vitamine B6 met kenmerkende waardes;
  • Als jouw taurine verhoogd is en jouw homecysteine lager is dan 6, is een aanwijzing voor zwavelintolerantie;
  • Je hebt een zware metalenbelasting; met name kwik is vaak verhoogd bij een zwavel-intolerantie. Dit is aan te tonen via een haarmineralentest waar ik ook graag mee werk.


Oorzaak zwavel-intolerantie?

  1. Aangeboren:
    Een verandering in een bepaald gen (CBS) zorgt ervoor dat deze bij jou sneller kan werken, waardoor er te veel zwavelhoudende stofjes zijn en je last kunt krijgen van te veel ammoniak. Dit is middels een genetische test te achterhalen.
  2. Zware metalenvergiftiging:
    Zwavel zorgt ervoor dat zware metalen, zoals kwik wordt gemobiliseerd wat veel klachten kan geven, verergeren en in stand houden. Je hoeft dan niet direct een zwavelintolerantie te hebben, maar deze zorgt voor ontgifting waardoor je je erg beroerd kunt voelen. Denk ook aan klachten zoals zware angst- en paniekaanvallen. Ik ben dan ook van mening dat je altijd eerst goed moet kijken of iemand wel voldoende kan ontgiften. Bij Lymepatiëntennoemen we dit een herxheimer-reactie.


Te veel ammoniak door:

  • De veroorzaker van de ziekte van Lyme: de borrelia en sommige co-infecties scheiden ammoniak uit;
  • Zware metalen-vergiftiging (met homeopathie goed op te lossen);
  • Je hebt moeite met afbreken ammoniak doordat jouw CBS-enzym versnelt werkt. Je ervaart klachten als: verwarring, vermoeidheid, zwakte, slechte eetlust, misselijkheid, rug- of buikpijn;
  • Je hebt moeite met afvoeren van ammoniak doordat jouw lever en/of nieren onvoldoende werken.


Welke klachten
(ja, dit rijtje stond ook bij thiolintolerantie)
:

Eerst kun je je supergoed voelen, maar daarna kun je de volgende klachten ervaren:

  • Concentratieproblemen;
  • Hersenmist (brainfog);
  • Stress;
  • Kortademig, astmatisch;
  • Neurologische klachten;
  • Vermoeidheid;
  • Misselijkheid en weinig zin om te eten;
  • Buik- of rugpijn;
  • Diarree en stinkende winden (rotte eieren);
  • Hoofdpijn;
  • Netelroos, jeuk, eczeem, rode huid.

 

Zwavel (en thiolen) in supplementen:

ALA (alfa lipioc zuur) – Bromelaïne en papaïne – Chlorella – Cysteïne – DMSO – Glutathion – Kurkuma (bevat niet veel thiolen, maar zorgt ervoor dat kwik vrijkomt) – Methionine – MSM – NAC.


Zwavelvrij eten, doe dit niet langer dan 1 maand:

Let op dat je niet langer dan 1 maand zwavelvrij gaat zonder begeleiding! Er kunnen dan namelijk weer tekorten ontstaan. Check ook of er zwavel in jouw supplementen zit.

Zwavel kan uit jouw lichaam verwijderd worden door een belangrijk enzym (sulfiet oxidase). Daarvoor is het belangrijk dat je voldoende molybdeen eet, denk aan donkere bladgroentes.
Meestal komen we die tekort dus een goede Multi-vitamine is zeker geen overbodige luxe. Dit zorgt ervoor dat ammoniak kan worden afgevoerd en jouw urine niet meer naar ammoniak ruikt. De sterkste antioxidant in jouw lichaam is glutathion. Glutathion is ook opgebouwd uit verschillende bouwstenen (aminozuren) te weten: glutamine, glycine en ja hoor, cysteïne die zwavel bevat… Puzzeltje ja…


Zwavel is megabelangrijk:

Zwavel is een heel belangrijk mineraal voor de opbouw van jouw huid, bindweefsel, darmen en bloedvaten. En je hebt zwavel nodig voor het afbreken van gifstoffen door de lever (sulfatie) zoals paracetamol, alcohol en salicylaten, hormonen (cortisol, schildklierhormonen, oestrogen en testosteron) en neurotransmitters door je lever. Lees deze blog voor meer info: Detoxen deel 3 waar moet je op letten: https://lymeherstel.nl/tips/detoxen-ontgiften-sportvasten-snel-afvallen-deel-3/

Je kunt niet zonder zwavel dus beter om te kijken hoe we jouw zwavelhuishouding weer op orde kunnen krijgen. Je bent van harte welkom!


Welke ziektebeelden kunnen moeite met zwavel hebben:

  • Lyme & co-infecties;
  • Chronische aandoeningen;
  • Allergische klachten denk aan hooikoorts, glutenintolerantie, nikkelallergie dierenallergie, maar ook bij netelroos, galbulten en jeuk kun je aan zwavelintolerantie denken;
  • Astma;
  • Autisme;
  • Auto-immuun ziekten;
  • Hyperactiviteit (ADHD/ADD);
  • Darmklachten;
  • Migraine;
  • Neurologische aandoeningen;
  • Reumatoïde artritis;

 

Overige blogs over voeding:
Aan voeding heb ik al een aantal blogs gewijd. Onderstaand nog even een kort overzicht, kies uit wat bij jou past om te lezen: 

❤   Afvallen; geen stress, anders val je niet af
❤  Kom niet aan mijn eten
❤  Welke voeding past bij jou
❤  Detoxen deel 1, vasten en snel afvallen
❤  Detoxen deel 2, hoe werkt je lever?
❤  Detoxen deel 3 waar moet je op letten
❤  Detoxen deel 4, wat kan er allemaal fout gaan
❤  Lyme & Voeding; histamine
❤  Lyme & Voeding; thiolen

 

Oproep aan therapeuten

Omdat lymepatiënten heel graag op een natuurlijke manier geholpen willen worden en ik hen zoveel mogelijk wil helpen, start ik 29 augustus 2020 een 6-daagse geaccrediteerde vakopleiding “Lymeherstel-therapie”. Hierin leer je om Lyme op een natuurlijke manier te behandelen. Mijn streven is om de landelijke spreiding van Lyme-specialisten te vergroten, zodat er meer mensen op een zo natuurlijke en effectieve manier geholpen kunnen worden.

Wil jij een drukkere praktijk?
Hierbij nodig ik jou uit om naar de lezing te komen op zaterdag 9 mei van 10.00 -12.00 uur. In deze lezing vertel ik je graag wat de vakopleiding inhoudt en maak je kennis met de gastdocenten. Je bent van harte welkom bij ZIN-VOL in Amersfoort. Aanmelden kan via lymeherstel.nl. Parkeren voor de deur en er zijn geen kosten aan verbonden.

>>MELD JE HIER AAN VOOR DE OPLEIDING! 

 

Wil je dat ik met je meedenk?

Je kunt al starten met het gratis 5-daagse online herstelplan. Heb je daarna nog hulp nodig dan puzzel ik graag met jou mee. Hier lees je hoe mijn behandeling eruitziet.


Laten we elkaar helpen!

Ken jij iemand met klachten? Aarzel dan geen moment en laat hem of haar dit lezen. Dit blogartikel mag je ook delen via Social Media om op deze manier zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen! Bij twijfel vul deze lijst dan eens voor jezelf in.

Wil je niets missen of anderen helpen?

Deel dan deze link, zodat ze zich vrijblijvend in kunnen schrijven voor deze informatie.

Bronnen:

❤ How Can I Get Better door Richard I. Horowitz. MD;

❤ Healing Lyme door Stephen Harrod Buhner;

❤ Natural Treatments for Lyme Co-Infections door Stephen Harrod Buhner;

❤ Wat heb je op je lever door Marijke de Waal Malefijt;

❤ Lisa Goudzwaard tip haar nieuwe boek: Histamine-arm koken;

❤ De Voedingswijzer door Juglen Zwaan

Aan de slag met je gezondheid op een natuurlijke manier?