Wist je dat je onrustig kunt slapen door slechte voeding? Nu denk je misschien gelijk aan junkfood, suikers…
Maar nee, het kan ook zijn dat je histaminerijke voeding hebt gegeten zoals: watermeloen, zuurkool of tonijn. Mensen met Lyme, maar ook andere mensen met pijntjes, worden daar over het algemeen niet vrolijk van.

In de vorige blog heb ik al wat over voeding geschreven. Het is best wel een puzzeltje, dus lees hem nog eens rustig terug: https://lymeherstel.nl/waarom-is-lyme-zo-moeilijk-te-genezen/lyme-voeding-histamine-wat-kun-je-het-beste-eten/

 

Deze blog gaat over thiol-intolerantie

Bij Thiol-intolerantie kun je denken aan klachten zoals concentratieproblemen/hersenmist (brainfog) en neurologische klachten. Dit zijn klachten die we heel vaak bij Lyme zien. Wanneer je deze klachten ervaart is het zinvol om tijdelijk thiolvrij of thiolarm te eten. Daarbij is het erg belangrijk om de lever te ondersteunen bij het ontgiften, lees hier meer over op: https://lymeherstel.nl/tips/detoxen-ontgiften-sportvasten-snel-afvallen-deel-3/)

 

Lyme & Voeding:

Door de juiste voeding te eten, kunnen jouw klachten enorm verminderen en kun je klachten voorkomen. Wil je meer weten over welke voeding bij jou past? Lees hier meer over op: https://lymeherstel.nl/tips/jouw-persoonlijke-superfood/.

Het is verstandig om een voedselintolerantietest te doen, deze geeft de meest specifieke informatie. Je kunt de test altijd bij mij laten uitvoeren. In deze blog ga ik wat dieper in op het thiolvrije voeding. Veel mensen met Lyme (en andere chronische ziektes) ervaren veel verbetering wanneer ze tijdelijk thiolvrij eten.

 

Thiolen


Wat zijn thiolen nu precies? Thiolen zijn organische verbindingen die zwavel bevatten. Ze komen voor in kruiden, voedingsmiddelen, supplementen en in kraanwater. Wanneer je thiol-intolerant bent, heb je vaak te maken met een zware metalenbelasting. Thiolen zorgen ervoor dat er kwik wordt gemobiliseerd wat veel klachten kan geven, verergeren en in stand houden. Je doet er goed aan om deze thiol (tijdelijk) te mijden omdat het jouw klachten kan verergeren. Let vooral op zwavelrijke voeding die thiol bevat.

Gelukkig zorgen niet alle zwavelrijke producten voor klachten. Vlees bevat veel zwavel maar onder aan de streep niet zoveel thiol. Zwavelintolerantie lijkt erg op thiol-intolerantie, alleen heb je dan moeite met de afbraak van zwavel waardoor methionine als afbraakproduct vrij kan komen.

Let op: thiolen bevatten wel zwavel maar zwavel bevat niet altijd thiolen.

 

Hoe weet je of je thiol-intolerant bent?

  • Jouw klachten verergeren na het eten van thiolen (zwavelrijke voeding)
  • Jouw klachten verbeteren na een thiolvrij dieet
  • Ruikt jouw urine na het eten van asperges? Dan kun je het thiol captopril niet goed verwerken

 

Thiolen in voeding


Je vindt het stofje o.a. in knoflook, uien, linzen, peulvruchten, broccoli, eieren, vlees en spruitjes. Dit is zwavelrijke voeding waar veel thiolen in voor komen die voor klachten kunnen zorgen. Helaas vind je thiolen ook terug in ons kraanwater.

TIP: kies voor Evian of Spa Rood in plaats van kraanwater.

 

Klachten bij thiol-intolerantie


Eerst kun je je supergoed voelen, maar daarna kun je de volgende klachten ervaren:

  • Concentratieproblemen
  • Hersenmist (brainfog)
  • Stress
  • Kortademig, astmatisch
  • Neurologische klachten
  • Vermoeidheid
  • Misselijkheid en weinig zin om te eten
  • Buik- of rugpijn
  • Diarree en stinkende winden (rotte eieren)
  • Hoofdpijn
  • Netelroos, jeuk, eczeem, rode huid

 

Thiolvrij dieet niet langer dan 2 maanden:


Let op dat je niet langer dan 2 maanden thiolvrij eet zonder begeleiding! Er kunnen dan namelijk tekorten ontstaan. Probeer om bijvoorbeeld 2 maanden thiolarm te eten en kijk wat het jou oplevert.  Zwavel is namelijk een heel belangrijk mineraal voor de opbouw van jouw huid, bindweefsel, darmen en bloedvaten. Daarbij heb je zwavel nodig voor het afbreken van gifstoffen, hormonen en neurotransmitters door je lever. Nadat je thiolvrij gaat eten, kan er een ontgifting in gang worden gezet. Het is belangrijk dat je je lever en nieren goed hebt voorbereid om verergering van jouw klachten te voorkomen.

Check: https://lymeherstel.nl/tips/detoxen-ontgiften-sportvasten-snel-afvallen-deel-2/

Thiolvrij eten is niet de oplossing, maar fijn om het teveel aan thiol weg te werken. Voor de lange termijn is het beter om te kijken hoe we jouw zwavelhuishouding weer op orde kunnen krijgen. Je bent van harte welkom!

 

Wie hebben moeite met thiolen?

Mensen met Lyme en/of co-infecties, maar ook andere mensen met chronische aandoeningen. Klachten kunnen verergeren en het lichaam kan onvoldoende herstellen.

 

Thiolen in supplementen:

  • ALA (alfa lipioc zuur)
  • Bromelaïne en papaïne
  • Chlorella
  • Cysteïne
  • DMSO
  • Glutathion
  • Kurkuma (bevat niet veel thiolen, maar zorgt ervoor dat kwik vrijkomt)
  • Methionine
  • MSM
  • NAC

 

Overige blogs over voeding:

Aan voeding heb ik al een aantal blogs gewijd. Hierbij nog even een kort overzicht, kies uit wat bij jou past om te lezen:

❤  Afvallen; geen stress, anders val je niet af
❤  Kom niet aan mijn eten
❤  Welke voeding past bij jou
❤  Detoxen deel 1, vasten en snel afvallen
❤  Detoxen deel 2, hoe werkt je lever?
❤  Detoxen deel 3 waar moet je op letten
❤  Detoxen deel 4, wat kan er allemaal fout gaan
❤  Lyme & Voeding; histamine
❤  Lyme & Voeding; thiolen

 

 

Oproep aan therapeuten

Op 18 september 2021 start ik een nieuwe ronde voor een 8-daagse geaccrediteerde vakopleiding (43EC) waarin je leert om Lyme natuurlijk te behandelen. Vooral bij (hoog)gevoelige mensen is een natuurlijke behandeling meestal effectiever. Mijn streven is de landelijke spreiding van Lyme-specialisten te vergroten, zodat meer mensen op een natuurlijke en effectieve manier geholpen worden. Ben jij toe aan een drukkere praktijk, meld je dan vooral hier aan. Er is plek voor maximaal 12 therapeuten. Heb je interesse, dan bel ik je om af te stemmen of deze vakopleiding voor beiden passend is.

 

Laten we elkaar helpen!

Ken jij iemand met klachten? Aarzel dan geen moment en laat hem of haar dit lezen. Dit blogartikel mag je ook delen via Social Media om op deze manier zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen! Bij twijfel vul deze lijst dan eens voor jezelf in.

 

Bronnen:


❤ How Can I Get Better door Richard I. Horowitz. MD

❤ Healing Lyme door Stephen Harrod Buhner

❤ Natural Treatments for Lyme Co-Infections door Stephen Harrod Buhner

❤ “Amalgam Illness Diagnosis and Treatment” door Andy Gutler

 

Aan de slag met je gezondheid op een natuurlijke manier?